Alla inlägg under oktober 2007

Av Sara - 24 oktober 2007 11:28

skriva om allt jobbigt just nu,det får komma lite senare...


så jag vill bara skriva in att jag har varit rökfri 1 månad nu.

Yeah,till mig!


och till R oxå såklart,för han har ju varit snusfri lika länge.

Av Sara - 22 oktober 2007 14:48

Är så arg just nu!


Styvmor ringde förut och var orolig,för hon fick inget svar på pappas rumstelefon.

Efter en stund ringde hon igen och då hade hon äntligen fått tag i en avdelningssköterska,som påstod att de försökt ringa henne flera gånger under dagen!Pyttsan!

Pappa ligger nu utkörd i korridoren och ska nu flyttas till patienthotellet!!!

När jag fick höra det,ringde varningsklockorna direkt och jag gick upp på lg.se medans jag pratade med styvmor.

På patienthotellet bor bara de som kan ta hand om sig själva etc.personalen går hem 15.45 och till frukost och lunch måste patienterna gå utomhus,300m i uppåt-lut för att komma till huvudbyggnadens matsal.

och pappa orkade inte ens följa med oss till hissarna igår kväll när vi skulle åka hem,utan blev tvungen att sätta sig och vila pga svagheten och yrseln.


När jag hörde allt det här blev jag skogstokig och styvmor var nära gråten,så jag lugnade henne med att jag skulle ta hand om allt och höra av mig till henne igen sen.


så jag började med att ringa personalen på patienthotellet och frågade vad deras uppgifter består av egentligen och talade om att pappa inte kan gå själv så långa sträckor etc.

hon blev chockad och sa att hon inte visste ngt om det och tyckte att jag skulle ringa lungavd. och prata med dem.


sagt och gjort,det gjorde jag och en sköterska svarade.

hon visste inget om det här,men gick och frågade pappa om han trodde att han skulle orka gå osv och när han fick veta hur det ligger till,sa han såklart att han vill stanna på avd.,för det går ju bara inte att ha det på ngt annat vis.

sen fick jag prata med ansvarig sköterska,en riktig rövslickare..!

det var hon som bestämt att pappa skulle flytta och vad hade hon baserat hans "tillräckligt friska tillstånd" på???

Jo,hon hade sett honom gå några steg i korridoren då och då sen han kom dit!!!

IDIOTKÄRRING!!!


Jag talade om för henne att flytten inte kommer att ske och så är det bara.

pappa vaknade ju för guds skull igår natt och var förvirrad och trodde att det var ngt fel med katetern,så personalen fick komma och hjälpa honom.

vad skulle hända om ngt sånt hände på hotellet där det inte finns ngn personal nattetid?!! det vill jag inte ens tänka på.


sköterskan mjäkade ngt om att de skulle se om de kunde omvända beslutet om flytt...

Jo,gör det sa jag och sen ringer ni mig,så jag får veta vad som händer!


han skulle ha lagts in på hotellet för 10 min sen och jag hoppas för deras skull att de löser det här nu och att de faktiskt ringer upp mig oxå,så jag slipper ringa dem och skälla en gång till.

de är ju duktiga på att "glömma" bort att ringa oss anhöriga.

sen ska jag minsann be att få en telefontid med hans läkare oxå,så jag kan säga åt dem att ta lungröntgen på en gång,så han slipper åka ner till Gävle en gång till.

Av Sara - 22 oktober 2007 12:28

I lördags var jag och R upp till sjukan för att hälsa på pappa.

han ville ju såklart träffa pojkarna och det hade jag lovat att han skulle få oxå,men sen fick vi veta att barn som inte är vaccinerade mot tbc inte får följa med upp på lungavdelningen utan klartecken från personalen,att ingen tbc-patient ligger inne just då.och på lördagen när det var dags att åka,var det försent att ringa avdelningen och fråga.

så pappa blev hemskt besviken...

men jag gick och frågade en sköterska och hon talade om att det inte fanns tbc där för tillfället.


så igår fick pojkarna följa med och träffa sin morfar och han blev så glad över att få träffa dem!

de fick en varsin 100-lapp,så efter besöket när vi åkte på willy's för att storhandla,fick grabbarna välja ngt varsitt att köpa för sin 100-lapp.

kev förstår ju såklart inte priser och pengar,så han valde ju ut halva leksakshyllan,innan vi till slut fick honom att välja EN sak för 99kr och det blev en husbil med båt och släp.

kim valde ett nytt x-box spel och tror ngn att kev bryr sig i sin leksak nu??!

nejdu,det är fullt bråk hela tiden nu om det där spelet...



Pappa har verkligen blivit sliten av allt det här...

Han orkar ingenting längre och kan inte ens kissa själv,så nu har han kateter.

De vet inte orsaken till varför han inte kan kissa,så när han kommer hem till Hudik igen,ska de kolla upp det och tyvärr finns ju risken att det är prostatacancer...

han har tappat lusten för allt och ser så livstrött ut...

R frågade honom  i lördags om han inte ville komma hit till oss en liten stund,eftersom han ännu inte varit hit och sett var och hur vi bor.vi tänkte att det kunde vara skönt att slippa sjukhuset en liten stund oxå.

men han bara grymtade och sa att:nej det får vi ta någon annan gång.


han kommer att få strålbehandling varje dag t.o.m torsdag och sen får han komma hem igen.

vi ska åka upp imorgon kväll igen med pojkarna,så de får träffas lite mer innan han far hem igen...



Av Sara - 16 oktober 2007 07:35

Bror D i sthlm ringde igår eftermiddag.

Han frågade om jag talat med pappa de senaste dagarna.

Jag kände direkt på mig att något var fel igen och såg direkt en bild framför mig att pappa var död...


Cancern har spridit sig..!


De har hittat en tumör i ryggraden och det innebär skelettcancer...

Det betyder oxå att cancern kan finnas på fler ställen i kroppen,eftersom den sprids genom blodomloppet.


Det finns 4 skeden av mesoteliom=lungsäckscancer.

Från att ha varit i fas 1 hela tiden,har nu pappa plötsligt kommit in i fas 4,oxå känt som "slutskedet"...


På torsdag kommer han ner hit till Gävle sjukhus igen för att nu starta strålningsbehandling för ryggtumören,samt se hur lungtumören ser ut nu etc.

hur länge han blir kvar här beror på hur många strålningar han ska få.

ska bli skönt att få träffa honom igen nu...


Av Sara - 9 oktober 2007 12:51

Snart kommer R's morfar och hämtar mig och kev,så vi äntligen får åka och hämta hem Pepsi och Tjorven igen!!!

Av Sara - 9 oktober 2007 10:44

Usch,nu är katterna inne på veterinärkliniken och blir kastrerade.

Pepsi skrek hela vägen in dit i bilen och Tjorven satt som paralyserad.

sen fick de äntligen komma ur och då blev de vägda och sen kom veterinären in...

Då var det lugna helt över och det blev dags för lugnande sprutor!!!

Tjorven fick sin spruta i nacken och skrek bara till lite just när medlet gick in,men stackars Pepsi skulle in först och fick därför sin spruta i baken.Hon sprattlade så veterinären tappade taget om sprutan och den dinglade från hennes bak.sen kunde han äntligen få in medlet.

de blev instoppade i en varsin bur och egentligen var det väl Tjorven det var mer synd om,för hon skulle få vänta flera timmar på operationen och skulle bara sitta i den där lilla buren tills dess...

Pepsi såg ganska rolig ut måste jag säga när det lugnande "kickade" in.

Först satt hon upp och i nästa sekund sa det DUNK och så låg hon ner med ansiktet pressat mot burgallret.

Stackars liten,blev utslagen direkt...

Jag frågade veterinären om de kunde utföra kastreringar genom titthål,eller om det bara var möjligt vid en sterilisering.

Nej,titthålsoperationer har de flesta slutat helt med sa han och det är heller inte möjligt vid honkatts-kastrering,eftersom livmodern och äggstockarna sitter på helt olika ställen.


Den veterinärklinik som vi åker till har även helt slutat med att sterilisera honkatter helt och hållet.

de utför bara kastreringar,eftersom djuren lätt kan få livmoderinflamationer

eller ännu värre,cancer,om man låter livmodern vara kvar,som vid sterilisering.

när man kastrerar en honkatt,"rensar" man ju liksom ur allt.

och därför kommer ju heller katten aldrig att löpa mer.Whohoo,aldrig mer en löpskrikande katt här hemma!!! :-D


R's mamma skjutsade in mig imorse och hans morfar ska skjutsa in mig och Kev till 13.30 sen för att hämta tjejerna igen.

så tills dess ska jag göra iordning badrummet,så att de kan vakna till liv ordentligt där inne när vi kommer hem.Man vet ju aldrig om de kräks efter narkosen eller så och så har de nära till lådan.

kanske att de t.o.m kan äta lite.Iallafall Pepsi,som har varit helt vansinnig på mig sedan kl 18 igår kväll då jag tog bort deras mat eftersom de skulle fasta...Inte populärt,kan jag tala om!

Usch,saknar mina tjejer...

Ni får komma hem om 2½ timme!

Av Sara - 8 oktober 2007 11:10

I lördags fick jag ett samtal från pappa igen,där han talade om att han ligger på sjukhus igen och har legat inne i 2 veckor redan...

Han hade fått väldigt ont bak mot ryggen etc och nu hade de gjort hur mkt undersökningar som helst + lungröntgen,datortomografi osv,men utan att hitta ngt fel

eller lungröntgen hade han väl inte fått svar på än och med tanke på att han dessutom lät jättehes och konstig på rösten blir man ju rädd att det är cancern som spridit sig ut i bröstkorgen bl.a


Jag har inte gråtit många tårar sedan jag fick veta att pappa var sjuk,men nu blev det plötsligt bara för mkt och jag bara bröt ihop...

jag bara grät och det kändes som att det aldrig skulle ta slut.när jag väl slutade att gråta,tog det bara ngn minut,så började jag igen och jag har aldrig gråtit så ångestfullt ngn gng.

hela kroppen drog ihop sig och jag ville bara skrika,men höll inne med det.

fy!så vill jag aldrig känna igen,men tyvärr vet man ju att det bara kommer att bli värre allt efter hur pappa blir sämre och jag vågar inte ens tänka på hur det kommer att bli när allt är "över"...

Av Sara - 4 oktober 2007 14:48

Idag flyttar förhoppningsvis den sista och tråkigaste kattungen.osocial så det heter duga...*suck*

inte min typ av katt alls,så jag hoppas att tjejen som ska kolla på henne,tar henne med hem.


och imorse ringde jag hund och katt praktiken och bokade tid åt båda mina katthonor för en varsin kastrering,så vi inte behöver ha några fler kattungar sen.skönt

Men dyrt är det att kastrera! 1960kr blir det för båda katterna!

Men det är det såklart endå värt i slutändan.

så på tisdag kl 8.00 ska vi vara på kliniken.

frågan är ju bara hur jag ska ta mig dit i tid och hur jag ska lösa det med kev och dagis???

ja,ja,det fixar sig alltid.

Nu har man varit rökfri i 1½ vecka oxå förresten och nu går det äntligen på räls.

inga abstinensbesvär längre.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

RSS

Translate

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards