Alla inlägg under januari 2008

Av Sara - 31 januari 2008 13:18

De är så härliga nu... De äter nu valpfoder i välling 2 gånger om dagen och imorse gav äntligen Axel,(minstingen),med sig och åt av det igen oxå.han har nämligen matvägrat de senaste dagarna och det har bara varit mammas tissar som passat. Nu fick han i sig en hel del,vilket är jättebra,eftersom han är sååå liten i jämförelse med de andra klumparna! Ha,ha. Klorna är klippta två gånger än så länge och första avmaskningen är gjord.(Det var INTE populärt) Nu ska jag sätta mig och börja fylla i registreringsansökan,så att den sen är klar att skickas in till SKK. Vad fort tiden går nu... Igår fick vi "äntligen" vinter här i Gävle.Grabbarna är nu glada och det känns bättre för oss att skicka ut dem att leka oxå,nu när det inte bara är lervälling ute.men vi får väl se hur länge den här snön får ligga... 

Av Sara - 28 januari 2008 18:58

och idag har de börjat äta "riktig" mat,som bestod av  lite burkmat blandat med majsvälling.väldigt populärt,kan jag säga!och väldigt kladdigt! Ha,ha. Maja har tröttnat totalt på dem och vill inte alls släppa dem i närheten av sina tissar. Abbe och Alfred ligger strax över,resp strax under 1kg nu,men lille Axel är fortfarande på efterslänten och  ligger något över 800 G. Han är väldigt kinkig och gnällig i jämförelse med de andra två,så man funderar ju om syrebristen vid födseln gjorde att han fick en mindre hjärnskada.Men det är ju inget konstigt med det,bland hundar heller,så han kommer att bli en jättehärlig sällskapshund till någon familj. 

Av Sara - 22 januari 2008 20:41

Vad säger man... Vi köpte ny dator för ca 1½ år sedan.En ny Acer med winXP. Nu åkte vi som sagt på ett virusangrepp,som visade sig vara ofixbart! Så den "gamla" datorn står nu och skräpar och kan väl egentligen slängas på tippen,medans vi fick åka in på Onoff och köpa en helt ny dator igen...Så det blev en ny Acer med winVista samt det nya Norton 360,för att skydda datorn ordentligt. Men det som suger värst,är ju att vi glömt att säkerhetskopiera alla foton vi har på den nu "gamla" datorn,så ALLT är borta...Så alla bilder under renoveringen av huset,samt alla bilder på pojkarna under det senaste 1½ året är borta. 

Av Sara - 19 januari 2008 20:04

japp,då var den nyare datan paj...


den blev idag virusangripen av något  ISASS.EXE

Det går inte ens att boota om den längre...

allt är borta!


Alla bilder,sen 1 år tillbaka.eftersom jag var så dum och inte sparade de på cd då och då! *DUM,DUM,DUM!!!*


vet inte vad vi ska göra nu?!

 det verkar inte gå att fixa och frågan är ju om det går på allriskförsäkringen.


Nu sitter man med gamla datorn igen.

den är ju inte så många år direkt,men trots det känns den uråldrig med sitt knappa minne och windows ME...

Av Sara - 15 januari 2008 11:02

Grattis till er,gullungar!


Bilder kommer...

Av Sara - 10 januari 2008 17:44

Ja,vad var det jag sa..;

Det blev en tur till veterinären innan det var klart...


Kev fortsatte kräkas och Maja fortsatte med sitt värkarbete,utan framgång.

Natten gick och på morgonen vid 9.00 vaknade jag,på golvet bredvid valplådan,av att Maja lagt sig med mig och att hon har svaga krystvärkar.

Ja,tänkte jag,äntligen!

Men värkarna var som sagt ganska svaga och väldigt oregelbundna.


Vattnet började sippra ut 1 timme senare och då trodde jag ju verkligen att;nu är det dags!


Men nej...

Krystvärkarna blev dock starka nu,men fortfarande oregelbundna och stackars Maja krystade för glatta livet.


Vi väntade och väntade och peppade Maja osv,men ingen valp kom ut...


Strax före 12 beslöt vi oss för att ringa veterinären och i.o.m att hon hade haft krystvärkar i 2 timmar då,tyckte de att vi skulle komma in direkt.


kev låg då fortfarande i soffan,kräksjuk och nu med hög feber.

så R fick klä på honom och släpa ut honom i bilen,medans jag tog Maja mitt i värkarbetet och sprang ut till bilen.

R skjutsade in mig och åkte sen hem med pojkarna igen.


Väl inne på kliniken fick Maja och jag komma in på ett rum,där vi skulle vänta i 45 minuter på veterinären,som nu var på lunch.

det fanns två vet. på plats ifall något akut skulle hända under lunchtid...


Maja och jag väntade inte ens 10 minuter,innan hon började stöta ut ett brunt och blodigt sekret,följt av bajsigt fostervatten!!!

så jag sprang ut i korridoren och sa till en sköterska,som hämtade en vet.


vet. kom in i rummet och jag lyfte upp Maja på undersökningsbritsen.


Det märktes på vet. att det nu var riktigt bråttom och hon förberedde med handske och glidmedel och började sen undersöka Maja.

Hon kände direkt en valp...

Det var nu riktigt bråttom att få ut den,eftersom fosterblåsan hade spruckit!

Maja krystade och vet. drog och vred,men inget hände,valpen satt fast!

Moderkakan hade troligen snurrat fast sig i någon av de andra valparna som låg bakom,så nu måste vet. slita av navelsträngen innan hon kunde dra ut valpen.

Ut,12.45,kom till slut en tigrerad liten hane,"Axel",som var slö och inte fick någon luft.

Vet. skrek på hjälp och det kändes som en evighet,innan en sköterska äntligen visade sig i dörren och direkt blev beordrad att hämta en sug!

Valpen ruskades, andningsvägarna sögs rena från bajsigt fostervatten,men den ville endå inte skrika,trots att den försökte...


Efter flera minuter fick de åtminstonde tillräckligt mycket liv i den,för att de tyckte att vi kunde försöka få den att dia lite.

Men valpen var för svag och Maja ville inte släppa till den,så den bäddades ner i en filt med varma flaskor runt den istället,eftersom den var så kall.

under tiden beslutades det att Maja skulle röntgas,så att vi fick veta hur många som förväntades komma ut egentligen.

Det gick snabbt och bra och röntgen visade att det fanns ytterligare 2 valpar i magen.


Inne på rummet igen fick Maja dropp med kalk i.Kalket stimulerar värkarbetet.

Inte för att det var något fel på hennes värkar.de var riktigt starka och fina,men som sagt oregelbundna.


äntligen la sig Maja ner med valpen och började ta hand om honom och den första halvtimmen var han fortfarande väldigt svag och kall och kunde inte dia,men precis när vet. kom tillbaka för att göra en ny undersökning,tog han plötsligt tissen.

Maja lät honom dock bara tutta någon minut,sedan reste hon på sig.

Vet. kom tillbaka och nu skulle vi få veta om nästa valp var på gång.

Jodå,den låg i bäckenet...

Problemet var bara att det var en väldigt stor valp och hur mycket vet. än försökte,fick hon inte huvudet att gå igenom.

Vi beslöt oss att vänta en stund till och se om värkarna kunde ändra läget på valpen.

En stund senare,kollade vi igen och då upptäckte vet. att valpen inte bara var för stor,utan låg fel,så det gick absolut inte att få ut den "rätt väg".


Då kände jag att jag var nära att bryta ihop...

Det skulle bli kejsarsnitt.

sen gick allt fort.

Maja bars iväg till OP och jag blev lämnad med lille valpen "Axel",som jag gungade i famnen,medans jag nervöst väntade på de andra 2 valparna.

Efter en bra stund,kom en sköterska äntligen och frågade om jag ville se dem?

Det är väl klart,sa jag!

Så hon gick och hämtade dem och bar in dem i en liten korg,som var täckt av handukar.

Hon satte den på golvet och jag lyfte försiktigt på handuken och där låg ännu en tigrerad hane,"Abbe",och en skäck hane,"Alfred".

De föddes runt 15.00


Jag blev såklart väldigt besviken över att det inte blev någon tik,men de tre var de vackraste valpar jag någonsin sett och nu väntade vi bara på Maja.

Jag ringde till R och berättade nyheten och även han blev förstås besviken,men endå väldigt lycklig över det vi nu fått.


Medans jag väntade på Maja,tog jag upp de tre valparna i knät och de började genast tussa på allt de kom åt. ;o)

Så när de väl kom in med Maja,var jag halvt uppäten och hade valpdregel över hela fingrarna. Ha,ha!

Småttingarna började direkt dia och stackars Maja bara låg där,helt drogad och illamående och fattade ingenting.

R och pojkarna kom in för att hämta oss och nu fick vi äntligen åka hem...

Idag kom räkningen på besöket och efter att försökringsbolaget betalat den stora biten,blev summan endå 4110kr för oss!!!

Inte billigt med veterinärvård...


Väl hemma, vid ca 16.30,flydde Maja fältet och ville inte alls vara med mer.

Inte så konstigt heller,då det då hade gått 1 dygn sedan allt började och hon var helt slut och därpå kräksjuk och nerdrogad och det enda hon fått för besväret,var tre skrikiga valpar som hon inte alls ville ha.

så vi bäddade ner valparna i valplådan,medans Maja lade sig på tryggt avstånd utanför,där hon direkt somnade.

Efter middagen tyckte vi dock att det var dags att hon lade sig med valparna,så vi lyfte dit henne,beredda på en liten fight,men hon var så slut,att hon bara kollapsade igen och valparna kunde leta sig fram till en varsin tiss där oxå de föll i djup sömn.

vi bäddade om dem alla och kunde sen äntligen slappna av själva.


Men på kvällen märkte vi att den förstfödde,"Axel",bara ramlade omkull på sidan hela tiden och inte kom på rätt köl igen.

Han ålade runt på ena sidan och bara skrek och skrek.

vi lyfte honom till Maja och vände honom rätt,men det hjälpte inte.han fortsatte att tippa över och bli liggande och skrikandes.

Då tänkte jag att;han överlever säkert inte natten.

Vi antog att något hade blivit fel i.o.m syrebristen vid valpningen.

Eftersom det inte fanns något vi kunde göra,var det bara att vänta och se.


jag fick jätteont i magen vid läggdags ocj trodde att det var magsjuka,så jag lade mig i sängen,medans r låg på soffan med kev och vakade över valparna och Maja under natten.


På förmiddagen efter,väckte R mig och talade om att "Axel" var bättre.

Lycka!


Och trots att jag fortfarande hade lite ont i magen,mådde oxå jag bättre och hade,iallafall för tillfället,undsluppit magsjukan.*Ta i trä*


Nu är de små,2 dygn unga och skriker och grinar över mest allt i deras lilla värld och Maja har fullt upp med att hålla reda på dem.


"Axel" mår fortfarande bra,trots att han är något mindre och klenare än de andra två.







Av Sara - 7 januari 2008 19:31

Maja fortsätter sitt flåsande i valplådan.

Plötsligt kommer kim nerspringande och skriker att kev har kräkts.

jag lämnar Maja och rusar upp,eftersom R har gått till grannen en snabbis.

kev har kräkts över hela golvet på kims rum...


kim får springa ut o hämta R,som kommer hem och får ta hand om allt kräks och kev,medans jag går tillbaka till Maja.

efter en dusch kommer kev till mig och får en hink med sig.

kräks igen,efter en stund...


R lade kim och bäddade åt kev i soffan.

kev lade sig där och hängde över kanten mot hinken och så somnade han bara ögonblick senare för några minuter sen.


R fick såklart ringa och säga att han inte kan jobba imorrn,så nu får han hjälpa till med vakan inatt endå.(Tack gode gud!)


vid den här tiden imorrn ligger väl alla och kräks.

och med vår tur får vi väl oxå åka till vet med Maja för att få ut vappisarna...


Det är förresten Fransk Bulldogg-valpar vi väntar.

Av Sara - 7 januari 2008 18:43

Nu har Maja rejäla värkar och det har hon haft sedan 15.30

jag har suttit vid valplådan med henne sedan dess och är redan dödstrött!

och så ska man vara vaken hela natten!!!


R kommer inte att vaka med mig,då han ska jobba imorrn...typiskt!

så jag får klara allt själv...


skolan börjar imorrn igen oxå,så imorrn bitti blir det inte bara Maja och förhoppningsvis ett gäng valpar att ta hand om,nej,kim ska förberedas och skickas iväg på morgonen och kev måste ju stanna hemma,igen,för jag kan ju inte gå iväg med honom då...*suck*


nu är det bara att hoppas att det här går vägen oxå,så att vi inte behöver åka till vet i uppsala mitt i natten för ett kejsarsnitt!!!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

RSS

Translate

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards