Alla inlägg under april 2007

Av Sara - 27 april 2007 09:50

och det känns iallafall skönt.

styvmor berättade oxå att tumören inte hade spridit sig i tarmen,så det var en oerhörd lättnad...


Av Sara - 26 april 2007 20:12

men nu finns det risk för proppar ett tag efteråt,så de vill att pappa ska försöka komma ur sängen och röra på sig omgående.

talade med styvmor imorse och hon talade om att han än så länge inte vill äta,vilket läkarna propsar att han ska göra för att tarmen ska få arbeta.

styvmor skulle åka in och sitta med pappa idag och hon hoppades att hon skulle få en chans att tala med läkaren.

det finns ju risk för att tumören hunnit sprida sig till andra delar av kroppen...

pappa behövde iallafall inte utsättas för en stomi och det är vi alla väldigt tacksamma över,för det hade han aldrig accepterat.

nu väntar en ny cellgiftsbehandling om 2-3 veckor och ett EEG.vet att de tidigare gjort någon slags datatomografi av hjärnan och antar att de då letade efter metastaser.(läkarna säger ju inget till pappa och styvmor,så jag kan inte fråga dem om varför olika undersökningar görs heller...)

Så jag har ingen aning om varför de nu ska göra ett EEG...

Av Sara - 23 april 2007 16:19

Då var det dags för nästa OP för pappas del.

Ringde honom idag och det kändes som evigheter sedan jag talade med honom sist...

Han lät iallafall lite piggare idag än vad han gjorde sist jag talade med honom.

Men han var såklart nervös över OP imorrn.

De ska gå in i tarmen och ta bort cancertumören.

Så nu får man hålla tummarna igen och hoppas att den inte är värre än vad läkarna tror och att de kan få bort allt utan komplikationer.

Det är ju tillräckligt illa med det här och lungsäckscancern som det är...

Jag själv har kommit in i någon konstig form,som jag har svårt att identifiera.

Jag blir yr och tung bakom ögonen flera gånger per dag,

jag känner knappt någon smak alls och

den senaste veckan har jag totalt tappat aptiten.

Jag vill inte äta och det tar oftast emot när jag gör det.

Typ varannan dag äter jag middag och de andra dagarna består av en halv tallrik youghurt på morgonen (för att få ner medicinen),och sen kanske en macka på kvällen.

Vet inte vad det är frågan om,men det kanske har att göra med allt runt om + att R började jobba för säsongen igen förra veckan,så nu ligger en lång,ensam tid framför mig igen.

Om man bara hade någon att umgås med...Någon att ty sig till...

Ja,det räcker väl att läsa vad som bara står här för att egentligen fatta att det är dags för en depression igen...Och den här gången oxå en medföljande ätstörningsperiod.

det var länge sen jag hade en sån sist...



Av Sara - 16 april 2007 12:05

Japp...

Nu har årets mygg,myror,skalbaggar,humlor och getingar svärmat in i vår del av landet och för att citera min make; "Hur ska Kev klara av den här sommaren?!"


I lördagskväll vimlade det av mygg inne och stackars kev blev halvt hysterisk och skrek åt mig och R att slå dem.pekade ut varje mygg han såg och det var inte bara en som vi fick springa och jaga och klappa händerna åt kan jag lova.*Puh*


sen igårkväll när jag duschade,skulle som vanligt,kev vara med i badrummet.det var bara det att det fanns en mygga där inne oxå...

så medan jag tvålade in ansiktet började myggan surra runt åt kev's håll och han blev galen!

skrek och sprang runt som en tok.

så när jag väl kom ut ur duschen,stod han och tryckte mot en vägg,så jag slog ihjäl myggan och visade den för honom,för att försöka få honom att förstå att den inte var farlig.

han vrålade rakt ut och kröp nästan in i väggen alltså.

då kunde jag ju inte låta bli att retas heller förstås.*grym mamma*

så jag petade lite på hans arm med myggan och jag har aldrig sett sådan skräck i ögonen på någon förr.(förutom några minuter senare...)


så fick vi syn på en till mygga som satt ovanför hans huvud och då skrek han igen och kastade sig åt andra hållet där han snabbt fick syn på en liten,liten skalbagge.då skrek han igen och sprang tillbaka till väggen igen.

Döda den mamma,döda den!,skrek han.

jag kunde såklart inget annat än skratta och då kom kim och R in och undrade vad som försigick.

jag berättade och de skrattade.R dödade skalbaggen och kev blev nöjd.

sen kunde jag ju såklart inte hålla mig,utan var tvungen att vara lite elak igen...he,he!

och R var ju inte sen att haka på...


-Titta där är en till mygga kev,sa jag.

han stelnade till.

-den sitter på ditt ben.

Han blev paralyserad och stammade i panik.


-NU ÄTER DEN UPP DIG!,skrek R.

då var det ju kört...

pojkstackarn blev livrädd,skrek som en stucken gris och verkligen flög upp i famnen på R,medan jag försäkrade honom om att vi bara skojat.

vilken skräck som lyste i de små ögonen alltså.

då kände man sig hemsk.


sen imorse när kim åkt till skolan och jag satt vid datan vrålar kev rakt ut igen.

då är det en humla som flyger runt i v-rummet.en av katterna jagar den frenetiskt upp och ner över sofforna,medan jag försöker få fri lejd fram till ett av fönstrena.

till slut flyger humlan iallafall ut och så är det lungt igen.


ca 1 timme senare vrålas det på nytt!

en till humla har tagit sig in och flyger oxå den runt i v-rummet.

kev springer in i vårt sovrum medan jag går och öppnar ett fönster igen.

tyvärr flyger humlan inte ut genom fönstret den här gången,utan den följer med kev in i sovrummet och han får ju panik och börjar paniksnyfta och skrika.

jag in i sovrummet och får ut humlan därifrån efter några om och men och då flyger den in i köket istället.

då var det lika bra att stänga in kev i sovrummet så att han inte skulle få fler panikattacker...

5 minuter senare flyger humlan ut genom fönstret i v-rummet och sen har vi inte haft något mer besök.Peppar,peppar


lille kev bara pratar om skalbaggar,humlor och mygg.och förstås bajsmyror=pissmyror. ;-) Hi,hi!


som sagt; hur ska denna 3 årige pojk överleva sommaren?!!

Av Sara - 16 april 2007 11:48

Så fr.o.m nu kommer vi inte att se till R så mkt...


Han ska börja jobba övertid med start redan ikväll och framöver blir det mkt av den varan + en hel del helgjobb.


det här upprepar ju sig varje år men i år känns det som att det kommer att ta lite extra på mig i.o allt med pappa etc.

men man får väl bita ihop och låtsas vara glad.känns som att jag har blivit ganska duktigt på just det de senaste åren och speciellt den senaste tiden...


Pappa ska f.ö in för OP nästa tisdag.

Ska ringa någon dag och höra hur det står till.

sist var det ju väldigt dåligt och jag antar att jag undermedvetet undvikit att ringa sen dess,med rädsla för att höra hur dåligt det är igen.

varje gång jag talat med pappa och styvmor,mår jag ju piss i någon dag efteråt och det tär på en,men jag vill ju vara i kontakt med dem så mycket som möjligt.såklart


Nu ska Kev och jag gå ut i värmen och njuta.

Av Sara - 16 april 2007 11:33

Japp,jag erkänner!Jag har blivit besatt av Harlequin.

Kiosklitteratur i all ära,inget illa sagt om det.

Blev medlem på Tradera för kul skull,men det slutade med att jag nu surfar sajten flera gånger om dagen.

Skickade för 2 veckor sen efter 20 st Harlequin pockets och det tog som sagt inte mer än dessa två veckor innan de var utlästa.De 20 + 2 st till som jag inte kunde stå emot att köpa på konsum när vi handlade.

Kalla det abstinens,jag vet inte.*Fniss*

Man känner sig som en liten tonåring igen när man sitter och trånar och myser över dessa kärleksromaner.

Nu har jag köpt 6 st böcker till via tradera och hoppas att de kommer med posten i veckan.

Väntar också 3 st gratis böcker från harlequin bolaget,eftersom jag nu oxå funderar på att börja prenumerera på dessa böcker.

oj,oj...

snacka fanatisk eller hur?!!

Men det är ett härligt tidsfördriv och det har verkligen piffat upp mitt eget äktenskap också,så jag är minsann inte den som opponerar mig mot det skrivna ordet inte,trots att dessa böcker inte alltid direkt ger någon känsla av sannolika händelser.


Men verkligheten får jag nog av endå,så det är underbart att bara kunna sjunka in i en bok och fantisera sig igenom ett underbart äventyr för en stund då och då...




Av Sara - 12 april 2007 10:18

Definition och orsakerMalignt pleuralt mesoteliom är en tumör som uppkommerfrån mesoteliala celler. Den kan före komma i allaområden där det finns mesotelceller, d v s framförallt ipleura eller peritoneum men kan även finnas i perikardoch tunica vaginalis testis.De lokaliserade s k benigna fibrösa mesoteliomen ansesnumera ej vara mesoteliom. De kan bli mycket storaoch kan orsaka t ex hypoglykemiattacker men är godartadeoch med radikal operation kan patienten botas.Om man ej lyckas avlägsna tumören helt kan det dockbli ett mycket långvarigt och besvärligt förlopp som kansluta med patientens död. Observera att maligna mesoteliomi mycket sällsynta fall kan vara lokaliserade.Den i praktiken så gott som enda orsaken till mesoteliomär exponering för asbest. Av de olika asbestsorternaär krokidolit, amosit och tremolit de farligaste.Asbestexponering är numera sällsynt i Sverige.Rökningökar inte risken för mesoteliom.Asbest är ett sammanfattningsnamn på vissa fibrösa naturligamineraler. Ett annat naturligt fibröst mineral somej är av asbesttyp är erionit, och detta mineral har visatsig vara extremt carcinogent vad det gäller pleuran. Inågra små byar i Turkiet förekommer detta mineral imarken i små mängder, och detta är tillräckligt för att geen mycket hög mesoteliomrisk. I Sverige finns ett antalinvandrare från Turkiet, och det föreligger en hög riskför mesoteliom hos de personer som levt de första årenav sitt liv i någon av dessa byar. Det finns också andrabyar i Turkiet, Grekland och flera andra länder, därlokalt förekommande asbest har använts för att vitmålahus både ute och inne – med resultat att mesoteliomri skenhar ökat hos individer från dessa byar.Andra orsaker till mesoteliom, som dock endast kan bidragatill en mycket liten del av alla fall, är t ex strålningeller gamla ärr i pleuran.Finns en yrkesmässig exponering för asbest är ett mesoteliomalltid att betrakta som en yrkessjukdom och skallanmälas som detta. Detta är viktigt även för pensionärer!Epidemiologi och förloppMalignt mesoteliom är en relativt sällsynt sjukdom medf n ca 100 nya fall om året i Sverige. Antalet fall harökat kraftigt de sista årtiondena, vilket sannolikt berorpå extensiv användning av asbest fram till mitten av 70-talet. Som kan förväntas (eftersom asbestexponering huvudsakligenskett i yrkeslivet) är antalet fall högst förmän. Incidensen är f n ungefär 2 per 100 000per år för män och 0,5 för kvinnor. Tumörenär vanligast hos män i pensionsåldern.Tumören börjar någonstans i lungsäcken och sprider sigsedan diffust över hela pleuran, både den parietala ochden viscerala. Det första symtomet är oftast andfåddhet,beroende på en stor vätskeutgjutning på den aktuellasidan. Själva tumörbördan kan i detta stadium varaobetydlig. Vätskan har en tendens att så småningom försvinna,och man får istället en sammanväxning av pleurabladen.Utmärkande för mesoteliom är att det oftastfinns en stor bindvävskomponent vilket leder till skrumpning.Man finner då att toraxhalvan har dragits ihop ochär ganska orörlig medan lungan har minskat i volymoch omges av en tjock och bucklig ”svål”. Så smånin gomfås inväxt i lungan och sedan själva bröstkorgsvä ggenmed smärta, som kan vara svårbehandlad. Ganskasent i förloppet sätter tumören fjärrmetastaser, somoftast ej ger symtom i livet. Metastaser förekommerdock till framförallt lever, skelett, hud och CNS, och vidobduktion har mer än hälften av alla fall metastaserat.En klassisk komplikation till mesoteliom är spridningav tumören subkutant i stick- eller operationsärr efterdiagnostiska ingrepp. Ibland får man diagnosen förstgenom exstirpation av en sådan metastas. Genom strålningav operationsområdet kan denna risk minskas betydligt.I en studie strålades ärret 10-15 dagar efteringreppet med 21 Gy uppdelat på 3 dagar, vilket red uceradetumörväxten i ärret från 40% till 0%. En su bkutanmetastas kan oftast lätt opereras bort. Ett alternativ,om den ger bekymmer, är strålbehandling.DiagnostikDiagnostiken av mesoteliom är svår. Cytologisk undersökningav pleuravätskan ger ofta ingen säker diagnos;biopsier är som regel nödvändiga. När vätska föreligger,rekommenderas en torakoskopi vilket möjliggörstora biopsier. I avsaknad av vätska får man för sökagöra en biopsi av den pleurala förtjockningen i genomlysningeller med ett toraxkirurgiskt ingrepp.Patologerna har ofta svårigheter att konstatera att detföreligger en malignitet eller att kunna skilja dennafrån en metastasering från annan primärtumör till ple uran.Detta kan nämligen ge identiska kliniska symtomoch fynd. I de flesta länder finns därför en patologpanelmed särskilt intresserade och vana patologer. Ett flertalolika färgningar och antikroppar används i diagnostiken.Den finns också en svensk patologpanel, dit mankan vända sig vid problem.Halten av hyaluron i pleuravätskan kan användas somett hjälpmedel. Är denna halt förhöjd är detta ett starktindicium på mesoteliom. SLUTGunnar Hillerdal M.D Ph.D Associate Professorgunnar.hillerdal@karolinska.seLung-Allergikliniken, N3:02, SolnaKarolinska Universitetssjukhuset08/517 73918 Behandlings- och utredningsstudier av lungcancer och mesoteliom. Målsättning: Att i multicenterstudier utvärdera och förbättra behandling av tumörsjukdomar i lunga och lungsäck, samt att i blodprov identifiera tumörspecifika antikroppar vid lungcancer. Bakgrund: Lungcancer är den näst vanligaste orsaken till död i cancer hos både svenska män och kvinnor. Tyvärr kommer patienter med denna sjukdom oftast för sent till läkare, så att tumören redan har hunnit sprida sig, och operation kan då ej bota patienten. Av de patienter som vi opererar visar det sig att i ungefär hälften av fallen hade redan spridning skett och patienten dör i sin lungcancer. Dessutom är de vanligaste formerna ganska motståndskraftiga mot cellgifter, men de senaste årtiondet har vi fått ett antal nya preparat som visat sig ha effekt i många fall. Genom den Svenska Planeringsgruppen för Studie av Lungcancer har vi genom åren genomfört flera olika behandlingsstudier. De viktigaste faktorerna som vi mäter är överlevnad och livskvalitet. Förutom behandling studerar vi även olika metoder att utreda patienter, där det senast planerade tillskottet är ultraljudsundersökning via bronkoskop. Med den tekniken kan man identifiera och punktera misstänkta områden lättare och med större säkerhet undvika onödiga operationer, så att rätt behandling kan sättas in från början. Mesoteliom, eller lungsäckscancer, har haft en ännu dystrare prognos än lungcancer och cellgiftsbehandling har haft en mycket begränsad effekt. Genom Svenska Mesoteliomgruppen (ordförande Gunnar Hillerdal) har flera studier bedrivits i Sverige och övriga Norden.Möjligheten att detektera och därmed diagnosticera cancer genom att mäta tumörmarkörer i blodprov är ett såväl för patienten som sjukvårdsekonomiskt mycket tilltalande alternativ. En studie pågår tillsammans med andra enheter vid KS/KI där försök görs att detektera och koncentrationsbestämma specifika antikroppar i patienters blod för att klassificera olika lungcancertyper. Då profilen av de olika antikropparna, beroende på vilka de är och i vilken koncentration de förekommer, återger tumörcellens egenskaper kan detta bli vägledande i terapival och utvärderingen av behandlingseffekter. Resultat: Även om framstegen i lungcancerbehandling år för år kan synas ganska små, så har ändå över den senaste 10-årsperioden stora framsteg skett. Vad gäller mesoteliom, har ett stort genombrott skett det sista året. Med den senaste kombinationen av cellgifter har vi fått en klar förbättring av överlevnad och livskvalitet och i många fall har tumören kraftigt krympt.

Av Sara - 6 april 2007 12:05

Jo,uppenbarligen har det det...så nu kommer man att vara sur och tvär i en vecka igen då.ja,mer än vanligt iallfall får jag väl säga...*Flin*Långfredag och man har ingenting att göra och heller inte så mkt ork för att göra ngt.inte för att jag vill sitta hemma och uva.det har jag gjort tillräckligt känns det som och det gör inte ledsamheten över min nutida vardag ngt lättare.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

RSS

Translate

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards